Fotograf Sofia Boman

Utveckla lopp - Hässelbyloppet hänger med

2016-11-29 | Marianne Fricke Stjernström

Loppmarknaden är förändrad. Numera är det inte bara ideella friidrottsföreningar som arrangerar lopp. Med ökad konkurrens är det viktigt att inte luta sig tillbaka utan att fortsätta att utveckla även det lopp som klubben helt själv arrangerar. Självklart var Hässelbyloppet på plats när Svenska Löpare presenterade den senaste utvecklingen.

Daniel Almgren som är ordförande för Stockholm Marathon Gruppen redogjorde för den nya konkurrenssituationen och hur den kan bemötas.

Johan Eriksson och Mats Björkman från Vasaloppet talade om hur de skapat sommarlopp med löpning och cykling som komplement till skidåkningen.

Tommy Bäckström från GöteborgsVarvet berättade hur de jobbar med sitt varumärke GöteborgsVarvet och sist men inte minst talade Magnus Berglund.

Magnus Berglund, en konsult som jobbar mycket med Blodomloppet, talade om sponsring och marknadsföring av motionslopp. Hur kan klubbar och lopparrangörer använda sig av olika medier och hur bör man bygga upp sina mediestrategier.

Viktigt var även den ungdomsanalys som visar på en allt större indivualism. Om flickor numera definierar sig med så många som 6,5 områdensrubriker - som feminist, gamer, idrottare... och pojkarna med 5,5, gör det att individens kärna blir mer och mer unik. Alltså allt färre ser sig som exakt som någon annan.

Läs mer på Friidrott.se >>>

 


Ansvarig utgivare: Jenny Rudin, telefon kansliet: 08-739 97 06, e-post: kansliet@hskfriidrott.se